Tulikäpälän blogi

Sivut

sunnuntai 27. elokuuta 2017

Toinen viikko

Nordkappin jälkeen maisemista tuli niin lällyjä ettei paljon ole ollut kertomista...
Jokatapauksessa suunnattiin kohti suomea. Ajettiin Karigasniemeen ja siinä oli heti rajan tuntumassa pieni camping-alue jonne meinattiin jäädä pariksi yöksi.
Ensimmäinen ilta siinä vierähtikin kivasti mutta aamulla todettiin ettei siellä oikeastaan ole yhtään mitään joten jatketaan Inariin ja ollaankin siellä pari yötä.
Kaamasen kohdalla oli noin 30km tietyötä ja oli muuten hirvee... Köröteltiin 25-30km tuntivauhtia ja kokoajan sai jännittää ettei renkaat hajoa. Melkoista sepeliä...
Mutta ehjinä päästiin perille. Inarin lomakylään joka oli tuttu paikka viime vuodesta.
Ja kun vaunu oli paikallaan niin päätin lähteä koirien kanssa tallustelemaan uutuan polkua, reilu 6km joka viime vuonna jäi vaiheeseen.
Nyt pästiin koko kierros ja koirillakin mukavaa muutaman päivän jälkeen kun pääsivät vapaina metsään juoksemaan.

Parin Inaripäivän jälkeen ajettiin Sodankylään. Leirintäalue oli hieno ja mikä parasta, kylmäsen tehtaanmyymälä avoinna. Sinne siis...
Sain kassillisen ruokaa niin itselleni kuin koirille eikä mennyt kuin reilu 60€ :)
Mitään muuta mainittavaa ei tuolla ollu joten taas koukku kiinni ja matka jatkui. Rovaniemen suuntaan.

Juuri ennen kaupunkiin saapumista olikin joulupukin pajakylä ja ensin oli tarkoitus viedä vaunut parkkiin ja palata tänne mutta päätettiinkin taas lennosta vaihtaa suunnitelmaa ja pysähtyä vaunujen kanssa tsekkaamaan joulupukin tilukset.
Edellisestä vierailusta on jotain 30-vuotta ja paikka muuttunut ihan vaan pikkuisen.
Oikeastaan ei enää oltukaan varmoja että oltiinkohan sittenkään täällä koskaan oltu mutta jotain kuvia kyllä joulupukin konttorista löytyy.
No mutta, parkkialueen vieressä ensimmäisenä oli huskytarha ja alotettiin sieltä.
Isä olikin jo pitkään haaveillut pääsevänsä huskyja katsomaan mutta liekö uskonut että oikeasti pääsisi niitä rapsuttelemaankin.
Tarha-alue ei mikään järjin suuri ollu, olikohan siellä 84 koiraa. Yleenä 2-3 koiraa aina yhdessä aitauksessa.
Kaikkia koiria sai silitellä häkin verkkojen läpi ja lähes kaikki koirat myös tunkivat itsensä siihen aidalle hakemaan huomiota ja rapsutuksia.
Koirista kaikki taisi olla siperianhuskyja ja suurin osa venäjältä tuotuja.
Saatiin myös pieni opaskierros ja oli mielenkiintoista kuunnella kuinka jokainen koira on siellä yksilö, niiden tavat tiedetään ja niistä kyllä pidettiin hyvää huolta.
Opaskin vähän herkistyi kun kertoi yhden pitkäaikaisen koiran tulleen eläkeikään ja kuinka sille oli uusi koti tiedossa jonne se olisi seuraavana päivänä lähdössä.
Tästä ammattkäytöstä koirat poistuvat noin 10-vuotiaina mutta pääsevät sitten rennompiin eläkekoteihin kuitenkin vielä jatkamaan juoksemista.
Olipa muuten kiva paikka!

No sitten itse joulupukinkylään. Ensin suunnattiin kauppataloon jossa oli lukuisia lahjatavarakauppoja. Jos et sieltä löytänyt mitään ostettavaa niin et sitten mistään.
Tarttuihan sieltä toki jotakin matkaan...
Sitten mentiin joulupukin pajaan. Ulospäin joutu jopa arvuuttelemaan että tuoko se on mutta sinne vaan sisälle.
Toisesta ovesta sitten avautuikin mahtava satumainen luola. Pikkuisen alkoi jännittämään :)
Reitti kulki sokkeloisesti ja ilmassa oli joulun tuntua.
Pian saavuttiin portille jossa tonttu olikin vastassa ja kysyi haluisimmeko tavata joulupukin. No hetki mietittiin mutta päätettiin mennä.
Ja siitä eteenpäin homma olikin kaupallista hössötystä! Huone oli rakennettu ihan kivan näköiseksi ja keskellä istui joulupukki ja studiovalot kirkkaina.
Omaa kameraahan siellä ei saanut käyttää vaan tontut ottivat muutaman kuvan ja lähtiessä sitten kysyttiin että ostatteko. Pidettiin ensin hintaa vähän korkeana mutta kun kuvaruudulta nähtiin oikein hyvä kuva niin pitihän se muistoksi ostaa. A4 kokonen valokuva hienoissa kartonkikehyksissä 30€.

Aikaa saatiin lopulta kulumaan 3,5tuntia ja oltinkin jo ihan poikki.
Joten ei muutakun vaunut liikkeelle ja camping-alueelle.

Kuvia en jostain syystä nyt saa liitettyä :(